"The Nordics - What is fueling the region’s subsea connectivity to grow at a rate of knots?"

Det var et av de store temaene på konferansen Subsea EMEA 2019 i Marseille, som samlet store deler av den globale sjøfiberindustrien.

98% av all global internettrafikk går gjennom undersjøiske fiberkabler. Nå begynner markedet å se etter nye, alternative ruter for å komme seg rundt om i verden.

"It’s not the capacity, but the diversity OTTs and the market are looking for," Roy Hillard VP of Business Development, NJFX.

*OTT: Innholdsleverandører

Nå er turen kommet til Norden og Norge.


Norge ligger veldig gunstig til mellom de store markedene USA og Asia. Nye sjøkabel prosjekter som knytter oss opp i den globale infrastrukturen blir stadig viktigere. Dermed er en rute fra Asia gjennom nordøst passasjen til Europa som går igjennom Nord-Norge avgjørende.

"Norway is the new Marseille." uttrykker Cato Lammenes, Managing Director International Carrier i Tampnet, med henvisning til hvor viktig Norge kan bli i den internasjonale datatrafikken.

Marseille er i dag kjent for å være et hovedknutepunkt for datatrafikk som går igjennom Middelhavet, og har ettertraktet seg store nøkkelspillere som Google og Facebook.

Kilde: https://www.interxion.com/Locations/marseille/

Billig og fornybar kraft er de største fordelene Norge og Norden har å tilby datasenter industrien. Noe som er helt klart reflektert i markedet der stadig flere internasjonale aktører nå ser til Norden. Men det er også noen utfordringer for å kunne etablere.

"Having a data center in North Norway or North Finland without the connectivity and the fiber cable is no good" forteller Caroline Puygrenier, Director Strategy & Business Development Connectivity i Interaxion

Skal Norge kunne dra full nytte av våre naturgitte fordeler og skape framtidig bærekraftig industri må vi utvikle infrastrukturen som det globale markedet ser som en nødvendighet.